03 februari, 2009

"Förlåt att jag är sen. Jag låste inne mig i lägenheten."


...min dag började helt ok, förvandlades till fruktansvärd och har nu blivit helt okej igen.

Hur min morgon var vet ni redan, den började med ett inlägg som mest innehöll svammel. Men sen så skulle jag ju iväg till skolan. Fem minuter innan spårvagnen går, som jag har räknat ut att jag måste hinna med - för tar jag den som går tio minuter senare så kommer jag sent till skolan, så hänger jag väskan över axeln, tar nycklarna i handen och kollar så att alla lampor är släckta. När jag har låst upp dörren så kommer jag på att det sitter en extra säkerhetskedja på dörren också. Och jag får inte upp den j*veln! Kedjan kärvar och jag lirkar på, men nej, den går inte upp. Klockan tickar på och det blir två minuter kvar tills spårvagnen går. Tcik tack, tick tack. Jag rycker till mig telefonen och ringer i lätt panik till mamma och slänger ur mig med gråten i halsen: "Jag kommer inte ut! Jag är inlåst! Hur f*n får jag upp extralåset?"
"Jo, man drar bara tillbaka kedjan ur skåran vet du väl? Precis som på extralåset vi hade i husvagnen vet du väl?" säger mamma. Klart jag vet hur man gör! Men låset hade fastnat. Jag slänger på luren i örat på mamma och känner hur stressad jag är. Tårarna rinner (jag har en allmänt kass dag) och jag ser att man kan skruva loss hela låset. Så jag rotar fram en värktygslåda, som låg i lägenheten när jag flyttade in, och börjar skruva loss låset för glatta livet. Jag river ner låset, går ut och låser dörren innan jag rusar iväg till spårvagnen och hinner precis med den(!). Jag är hur lycklig som helst för att jag inte kommer komma sent till skolan med en ursäkt som låter så här: "Förlåt att jag är sen. Jag låste inne mig i lägenheten."


Men när jag är framme vid bussen som går till skolan och ska gå på den så ringer Frida: "Hej! Är du redan på väg till skolan? Jag vaknade nyss" Jag blir helt paff och frågar varför hon inte är vaken, vi börjar ju om 2o minuter. Men så var inte fallet, jag hade missat att första lektionen var inställd och den andra framskjuten. Så där var jag, på väg till skolan - haft panik och ödslat svett och tårar på ett lås som inte släppte ut mig ur lägenheten - helt i onödan! Med nästan två timmars väntan innan lektionen börjar, så börjar jag längta hem igen. Suck!


Men efter allt detta så får jag veta att mitt lov börjar idag(!). Torsdagens och fredagens lektioner är inställda på grund av att lärare är sjuka eller borta med Naturklasserna. Så ja, bra start på lovet?

1 kommentar:

Sandra sa...

du har blivit utmanad av mig =).

Kram