26 oktober, 2008

Till minne av alla de som minns Backabranden i Göteborg 1998

Nu är det tio år sedan den fest som började med skratt slutade i katastrof. Det som skulle bli ett roligt minne att se tillbaka på med ett leende blev i stället en katastrof som lämnade mer än bara tårar efter sig.

När jag var på studiebesök i den lokalen där allt hände, kunde man nästan tänka sig hur det skulle vara att vara fast där och inte komma ut under en brand. Idag är lokalen renoverad och det står bilder på människor överallt. På bilderna ler alla och är glada och det gör att det blir en extrem kontrast till varför bilderna egentligen står där. I glasmontrar ligger de bortgångna ungdomarnas ägodelar som man hittat efter branden och de finns dikter uppsatta på väggarna. På två väggar är alla ungdomarnas namn ristade med vackra bokstäver och överallt ligger nya blommor som anhöriga byter ut regelbundet, saker som anhöriga tagit med och ljus. Har man ingen koppling till branden men som jag har varit i lokalen, då förstår man hur mycket det påverkar en. Många tårar har runnit på mina kinder och jag har stor respekt för alla inblandade.

Några elever som miste vänner i branden gjorde efter katastrofen en vacker video till minne av dem. Jag har sett videon med har tyvärr inte lyckats få tag på den. I stället har jag tagit låten som eleverna använde sig av i bakgrunden till videon och laggt upp här.

Till Minne Av Backbranden 1998




Roserna representerar alla de känslor och tårar som föll för alla offer.

Inga kommentarer: