11 november, 2008

Historienörd? Disneynörd?


Jag är nog lite av en historienörd. Ingen sådan som ägnar all sin fritid åt att läsa historia men som t.ex idag. Jag zappde mellan kanalerna på TV:n och då rullade eftertexterna till Anastasia på skärmen och soudtracket hördes från högtalarna. Min första tanke: Fasen! Varför skulle jag missa den?! (Jag är ett stort fan av disneyfilmer. Älskar dem!)
Och den andra tanken är: Undra hur det var med Anastasia i verkligheten? Varför är det just hon som är mest känd? Hon hade ju ändå tre systrar och en bror.

Så jag satte mig vid datorn och sökte på Anastasia Romanov och så var det kört för min del. Jag blev sittade och läste och läste och så kan jag fram till något jag inte visste. Att tsr familjens "grav" hittades 1989 och att man hade identifierat alla kropparna 1991. Och det visade sig att det var hela tsr familjen Romanov, eller alla utom Nikolaj och Alexandras äldsta dotter Maria. Men annars var alla identifierade och fortfarande går rykten om att Anastasia är vid liv. Men nu ska jag inte babbla mer om det. Jag fick i alla fall inte reda på varför Anastasia blev mest känd och jag kan lova att efter att ha läst om hur de mördades in i minsta detalj, så är man ganska äcklad. (Först skjutna i tur och ordning, först tsr Nikolaj och sedan hans fru Alexandra. Alla stod uppradade och fick se när de andra innan sköts. Usch va hemskt att se alla i sin familj bli mördade. Sedan brändes liken och efter det badade man rästerna i syra och dumpade det lilla som var kvar i en massgrav.) Och visste ni att en av Romanovfamiljen jobbar på en bensinmack i USA? Det känns lite udda att veta. Nästa gång du tankar i USA kanske det är en Rysk tronarvinge som assisterar dig.

Då tycker i alla fall jag att Disneys Anastasia fick ett mycket bättre slut än verkligheten. Och på tal om Disneyfilmer. Vem vill inte att livet ska vara som en Disneyfilm?

Inga kommentarer: