08 januari, 2009

Första skoldagen - i ny skola

Nu har jag varit hemma i cirka en timme, inte riktigt. Jag har ätit och lite sånt och just nu glor jag lite på MADE på MTV. Det är faktiskt ganska kul, fatta att jag skulle vilja vara med i den serien. Annars så har jag överlevt dagen och om jag ska betygsätt mig själv så måste jag faktiskt erkänna att jag minst förtjänar VG -, minst! Kolla bara texten här asså!

Dagen började med hypernervositet, som ni kanske märkte i mina inlägg i morse(?). Och när jag kommer ut på gatan utaför min trappuppgång så märker jag för första gången att det är ett absolut snökaos ute! Jag var så nervös att jag inte hade märkt det tidigare på morgonen, när jag till och med stog och tittade ut genom fönstret(!).
Så då blev morgonen ännu värre eftersom snön gör mitt hår till ett stort, risigt fågelbo. Och vem vill komma med ett risigt fågelbo på huvudet första skoldagen på en ny skola? Ja, inte jag i alla fall. Men när allt det hade hunnit passera i mitt huvud på någon nanosekund, så tog jag det första steget av den lilla trappkanten och satte ner foten på snön.
- Eller det såg ut som snö, men under var det en gata av is i stället för av asfalt. Så jag höll på att slå ihjäl mig för varje steg jag tog, jag såg säkert helt knäpp ut. Och jag hade inte ens stövlar med klackar(!), så då kanske ni förstår hur halt det var?

I alla fall så skakade mina ben mer än okontrollerat när jag väntade på bussen och jag hoppas att folk trodde att det berodde på kylan - för jag garanterar att det syntes! Fy va jag var nervös! Men så fick jag ett sms av Philip så då ringde jag honom för lite support. Och det hjälpte lite som tur var!
När jag klev av bussen utanför skolan och skulle gå upp för backen till entrén så höll jag på att halka, och då lovar jag att jag inte hade gått in i skolan - om jag hade halkat alltså. Men det gjorde jag som tur var inte, jag återfick balansen i sista sekunden(!). Så satte jag mig i entrén för att vänta på att klockan skulle bli 09.00. Runt 08.50 började jag gå mot salen (Solstad, som rektorn visade mig i går.) och efter två trappor så gick jag in genom en glasdörr och så var jag i rätt korridor. Utanför dörren stog det en soffa och två stolar. Det satt en tjej där så jag tog mod till mig och frågade vilken klass hon gick i. Det visade sig (precis som jag hoppats på!) att hon gick i min klass. Så vi började prata och så fick jag veta att hon heter Frida - söt, mörkhårig tjej som verkar ha väldigt mycket energi.
Och när det var någon minut kvar tills klockan var nio så kom alla andra elever i min klass, det vill säga alla andra 36 personer. Frida säger högt så att alla hör: "Detta är Den Nya Tjejen då!" Och alla skulle hälsa på mig, skaka hand och kramas. Jag blev lite paff över att alla ville krama mig och veta allt om mig med en gång.

Så en kille som hette Axel tog tag i min arm och sa; "Häng på här! Kom, kom!" och så satt jag med honom, Philip (som är sjukt söt och rolig!) och Julia på svenskan. Efter det hade vi lunch och det var ju intressant det också. Alla pratade i mun på varandra och skrattade och jag fick så många frågor att jag inte ens hann svara på alla! Men kul var det!
Efter det hade vi engelska och de hade prov så jag gjorde deras engelska prov frivilligt (eftersom jag blev erbjuden av läraren att göra det, om jag ville.) och jag tror att det gick väldigt bra! Haha! Så var det bara estetisk orientering kvar och då fick vi snacka om ideér vi hade till en musikal. Så nu har vi bestämt att vi ska sätta upp Lejonkungen som musikal i vår, och vi ska vara på nån stor scen någon stans i stan(!). Jag minns inte vart exakt. Så det ska bli superkul! Musikal! Wihoo!

Så slutade dagen och jag har haft roligt - jag har överlevt och skaffat lite nya vänner. Jag har pratat mest med Axel, Axel, Philip, Julia, Ida och Frida - så jag antar att de blir de jag håller mig till, i alla fall i morgon. Det roliga är att typ alla killar i klassen är supersnygga!

Topp tre, snyggast av det jag sett idag angående killarna i klassen:
  1. Philip
  2. Axel
  3. Axel
  4. (William)

Så, ja, det var en helt ok dag! Nu ska jag ta ett varmt bad och fundera över mer detaljer från dagen. Är ni nyfikna på mer? Det skiter jag nästan i om ni är eller inte, det kommer säkert mer från dagen senare ändå. Något som är superkul är att i min klass finns det; Axel x 2. Julia x2. Amanda x2 (nu när jag började) och något mer namn, som jag inte minns. Men Nu ska jag bada...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att det gick bra :)
Jag måste få hälsa på nån dag :)

Miranda sa...

Vad bra att det gick bra! Verkade jätteroligt! :)

Anonym sa...

I told you they would love you^^ <3