15 januari, 2009

Är människorna i stan egoister?

Det är en fråga som jag ställde till mig själv tidigare i eftermiddag när jag var på väg hem från skolan och gick genom Nordstan. Alla såg väldigt målmedvetna ut och gick bara rakt fram, pratade i telefoner eller lyssnade på musik. Alla såg ut att vara så inne i sitt eget att de inte skulle märka om jorden gick under. Folk skyndade fram och knuffade sig fram, utan att bry sig om någon annan - jag kom på mig sälv med att göra smamma sak. Det står alltid folk inne på Nordstan som försöker säga något eller sälja något, och försöker fånga någons uppmärksamhet - helt förgäves. Inte många stannar. Inte jag heller. Inte någon jag känner.

Folk i stan verkar vara människor som oftast tänker på sig själva, fokuserar på sitt. Skulle någon stanna för hjälpa en tant som har svårt att komma på bussen? Nej, antagligen inte. Skulle någon stanna för att plocka upp t.ex en vara, om man såg vem som tappade den? Nej, antagligen inte.
Är vi i stan så upptagna av oss själva att vi inte ser andra så som vi borde se dem? Det är en bra fråga. Alla är säkert inte så som jag beskriver, men det är så alla uppfattas när vi rusar fram för att ta oss dit vi ska.

Vad säger ni, hur uppfattar ni stadsbor?

1 kommentar:

Miranda sa...

Puh, jag håller med. Ibland känns det som om man är den enda människan som ens försöker att flytta på sig. xD Om man inte gör det krockar man. xD