30 januari, 2009

Katt?

Tänk att komma hem från skolan och ha en söt katt som möter en i hallen(!). Hur mysigt vore inte det? Jag är väldigt inne på att skaffa en katt just nu, har börjat komma ifrån det där med "gud va skönt det är att bo själv" och "det är helt super att vara ensam hela tiden", som jag tyckte i början. Men nu när jag har bott ensam i ett halvår så känner jag att jag skulle allt tycka att det vore mysigt med lite sällskap. Jag var inne på att skaffa en hund först, då jag förderar hundar - men vem skulle ta hand om den på dagarna när jag är skolan? Ja, det var ju en bra fråga. Så i går när jag och mamma pratade i telefon så kom det fram att det kanske kulle vara bra för mig att ha lite sällskap ibland. Det var för ovanlighetens skull min mamma som lade fram förslaget om att kanske skaffa katt, för att hon tror att jag känner mig ensam. Och nu har jag tänkt på det där med katt, och ja, det kanske inte är så dumt(?).

I och för sig så har jag alltid varit lite emot det här med innekatter, men jag som bor i stan vill ju inte att "min katt" springer omkring ute. Den skulle vara överkörd efter någon minut och hur skulle det gå till när katten vill ut och in? Jag kan ju inte springa upp och ner för fyra långa trappor varje gång...

Så att ha en innekatt kanske inte är helt fel ändå. Då skulle jag ju också kunna ta med mig katten när jag reser - precis som min moster gör med sin katt. De har sin katt i en liten bur när de reser och vill katten gå ut så har de en sele till honom. Det kanke låter hemskt, men jag tror inte att katten lider av det. Och det skulle ju fungera bra för mig. Men det ska tänkas över noga innan det bestäms något. Katter måste ju ha mat och leksaker och kattsand och så vidare, och då blir det helt klart mindre pengar kvar till mig. Och jag klagar redan över att jag har lite pengar - så jag ska tänka en hel del på detta.

1 kommentar:

Anonym sa...

då kan inte jag komma till dig mer :(
inte för att jag är hos dig särskillt ofta men ;)